Motiveer en betrek AL jouw deelnemers met de doelpunttechniek

doelpunttechniekHerken je dit?

Je bent aangekomen bij de kern van je training en neemt even een minuut of 10 de tijd om uitleg te geven. Ondersteund door een heldere powerpoint-presentatie steek je enthousiast je betoog af.

Terwijl je vertelt zie je dat de aandacht verslapt: er is een deelnemer die onder de tafel zijn telefoon even checkt. Een andere deelnemer zit de wolkenlucht buiten te bestuderen. Sommigen bladeren wat in de map die jij gegeven hebt en weer anderen kijken wel naar je, maar je ziet aan hun gezicht dat het niet binnenkomt.

Je denkt: ‘Waarom letten ze nou niet op? Het is toch razend interessant wat ik hier sta te vertellen?!’

Je legt nog wat meer bezieling in je verhaal. Om je deelnemers te betrekken stel je hen af en toe een vraag, waar nauwelijks reactie op komt.

‘Wat doe ik verkeerd?’, spookt het door je hoofd. ‘Is dit weerstand? Zijn ze moe? Is m’n uitleg niet duidelijk?’

Enorm frustrerend!

Elke trainer heeft dit weleens meegemaakt. Ikzelf ook, tot ik de doelpunttechniek ging toepassen.

Het idee achter de doelpunttechniek is, dat je deelnemers niet allemaal naar de training gekomen zijn om het door jou bepaalde leerdoel te behalen. Elke deelnemer heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen reden om daar te zijn.

De één moet van zijn baas, de ander is op zoek naar een manier om een bepaald aspect van zijn werk efficiënter te kunnen doen, en weer een ander is op zoek naar achtergronden en verdieping.

Logisch dat ze niet allemaal net zo enthousiast zijn als jij…

Het doelpunt in de doelpunttechniek stelt jou en jouw deelnemers in staat te scoren => zij bepalen het doel, het punt waar ze willen uitkomen, en als ze dat behaald hebben was jouw training een succes.

De doelpunttechniek bestaat uit 3 stappen.

De eerste stap is het bepalen van het doelpunt van elke deelnemer in de groep. Er zijn legio manieren waarop je dat kunt doen, daarover in volgende blogposts meer, als elke deelnemer maar een concreet doel benoemt waar hij/zij naar toe wil werken.

Belangrijk is dat de doelpunten concreet worden gemaakt, dat de doelpunten realistisch (haalbaar) zijn en dat de doelpunten door de betreffende deelnemer zelf gekozen zijn.

Het is aan te raden om de individuele doelpunten te benoemen in de groep, zodat iedereen op de hoogte is van elkaars doelen.

De tweede stap is het integreren van deze doelpunten in jouw training. Noteer in je planning welke doelpunten bij welke onderdelen van jouw training aansluiten. Noteer daar ook de naam van de betreffende deelnemer bij. Als dit onderdeel aan de beurt is, is het vrij eenvoudig om een link te leggen naar die deelnemer en zijn/haar doelpunt.

De derde stap is het terugkoppelen. Laat je deelnemers tijdens reflectiemomenten in je training ook reflecteren op hun eigen doelpunt. Je deelnemers kunnen vervolgens aan elkaar en aan jou terugkoppelen hoe het ervoor staat met het behalen van hun doelpunt.

Even terug naar het begin: jouw uitleg in de kern van je training en die deelnemers die er wat afwezig bij zitten. Welk verschil maakt nu die doelpunttechniek?

Door de doelpunttechniek weet jij welke individuele doelen je kunt koppelen aan je uitleg en jij hoeft hem alleen nog maar in te koppen. Je deelnemers zijn gemotiveerd om hun doelpunt te behalen en dat maakt hen betrokken op het moment dat jij hun doelpunt koppelt aan jouw uitleg.

Motiveer en betrek je deelnemers dus met de doelpunttechniek:

1. Doelpunten bepalen => laat elke deelnemer een doelpunt voor zichzelf in jouw training benoemen.
2. Integreren => noteer in je planning welke doelpunten bij welke trainingsonderdelen aansluiten.
3. Terugkoppelen => laat deelnemers regelmatig reflecteren en terugkoppelen.

Reken maar dat ze op deze manier op het puntje van stoel zitten tijdens jouw uitleg, veel succes!

p.s. Heb jij iets aan deze trainerstip? Deel hem dan met andere trainers, daar doe je hen en mij een groot plezier mee. Alvast bedankt!

Advertenties

39 reacties op ‘Motiveer en betrek AL jouw deelnemers met de doelpunttechniek

  1. Hpajvanstiphout 30/11/2012 / 17:39

    Dag Margreet,

    Leuke en slim slimme techniek. Ik gebruik zelf ook vaak dit soort technieken. Mijn ervaring is wel dat je goed moet doseren bij toepassing van deze techniek. Soms hebben deelnemers gewoon behoefte aan leegloop en gedachtenspinsels op basis van je verhaal. Gun ze dat. Altijd de boog gespannen houden is ook vaak vermoeiend.
    Groet,

    Hans van Stiphout

    Like

    • margreetpols 01/12/2012 / 11:32

      Dag Hans,

      Dankjewel voor je compliment én voor je mooie aanvulling.

      Je hebt helemaal gelijk: deelnemers hebben ook ruimte nodig om te delen wat er voor hen is. Het één sluit het ander gelukkig niet uit 😉

      In de komende weken zal ik meer schrijven over de doelpunttechniek en hoe je die concreet in kunt zetten in trainingen. Ik vermoed dat dat wel zal aansluiten bij jouw ervaringen en visie. Ik ben benieuwd…

      Groet,

      Margreet

      Like

  2. Bas 20/04/2013 / 18:27

    In mijn training Effectief Communiceren (http://www.effectief-communiceren.nl) gebruik ik iets dergelijks. Ik noem het de boodschappenlijst en gedurende de training blijven we checken of alle boodschappen in het karretje komen.

    Like

    • margreetpols 21/04/2013 / 14:30

      Dat is ook een mooie: boodschappenlijst. Bedankt voor het delen!

      Like

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s