Ontwerp jij je trainingen als een olifant of als een jachtluipaard? Waarom jachtluipaarden de boot missen.

Joitske vertelt over webinars en online trainingen
Waarom jachtluipaarden de boot missen

Stel: je wordt gevraagd om een voorstel te maken voor een training of trainingstraject. De opdrachtgever heeft duidelijk voor ogen wat hij met deze training wil bereiken en dat sluit inderdaad mooi aan bij jouw expertise. Hoe ga jij dan te werk?

In mijn ogen zijn er 2 soorten aanpak mogelijk: die van het jachtluipaard en die van de olifant.

Wat het grote verschil is tussen die 2, afgezien van wat voor de hand ligt? In de grijze kaders hieronder tref je meer informatie.

Ontwerp jij je trainingen als een jachtluipaard?
jachtluipaarden

Sommige dieren vinden het moeilijk om hun leefwijze aan te passen aan hun veranderde omgeving. Ze zijn bijvoorbeeld zogenaamde leefgebiedspecialisten, dieren die speciaal aan één type leefgebied zijn aangepast. Een goed voorbeeld hiervan is het jachtluipaard dat in de savanne leeft. Zijn gedrag, bouw en voortplantingsstrategieën zijn allemaal aan de savanne aangepast. Jachtluipaarden met hun gevlekte lichtbruine huid zijn perfect gecamoufleerd voor het jagen in de savanne. Een jachtluipaard is een echte specialist. Alles in zijn bouw is aangepast aan zijn jachtwijze: nog harder rennen dan de snelste antilopen. Als zijn leefgebied verandert, bijvoorbeeld door een extreme droogte, lopen jachtluipaarden een groot risico om uit te sterven. (bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002123.html)

Ontwerp jij je trainingen als een olifant?
Afrikaanse olifant

Andere dieren kunnen zich juist uitstekend aanpassen aan een veranderende omgeving. Afrikaanse olifanten zijn daar een goed voorbeeld van, doordat ze hun dieet kunnen veranderen aan wat er beschikbaar is aan voedsel. Ze kunnen grote afstanden afleggen om vergelegen voedselbronnen te bereiken. Olifanten kunnen in vrijwel alle leefgebieden overleven als er maar genoeg voedsel en water is. Het dieet van de olifant varieert afhankelijk van het seizoen en wat er beschikbaar is. Dankzij hun grootte, de beweeglijke slurf en de twee paar lange, raspachtige kiezen, kunnen ze een grote verscheidenheid aan planten, bomen en wortels eten. Vanaf de grond, waar ze noten oprapen, tot op zes meter hoog, waar ze takken afbreken en bladeren en bast van de boom strippen. (bron: http://plazilla.com/de-afrikaanse-olifant-zachtaardige-reus)

Met andere woorden: jachtluipaarden doen het erg goed in het gebied dat hen bekend is. Daar zijn ze heer en meester, zolang van hen geen aanpassing gevraagd wordt.

Vergelijk dat met trainers, die in hun trainingsontwerp uitgaan van datgene wat ze al kennen en waarmee ze tot dusverre altijd succesvol zijn geweest. Dat is natuurlijk heel goed, zolang de omgeving niet verandert.

Feit is echter, dat de omgeving voortdurend verandert.

Wetenschappers doen voortdurend onderzoek en leveren ons voortdurend nieuwe kennis en inzichten aan, bijvoorbeeld over hoe mensen leren.

En ook de technologische ontwikkeling staat niet stil: nieuwe techniek biedt ons mogelijkheden die we 10 jaar geleden simpelweg niet hadden.

Blended learning is één van die mogelijkheden: het combineren van face-to-face contactmomenten en trainingen enerzijds met online trainingen, elektronische leeromgevingen en webinars anderzijds.

Hoe ga je daar als trainer mee om?

Ben jij een jachtluipaard, dat vasthoudt aan wat bekend is in de hoop dat de omgeving niet te veel verandert?

Of ben jij een olifant, die onderzoekt en bekijkt wat de omgeving te bieden heeft, en daaruit de optimale keuze maakt?

Als jij graag een olifant wilt zijn, is onderstaande video voor jou interessant.

Rogier & Stijn (van The Next Trainer) interviewen Joitske Hulsebosch (van En Nu Online) en mij over online trainingen.

We bespreken onder andere:

  • Waarom ik vind dat je jezelf als trainer te kort doet als je dit medium laat liggen.
  • Wat volgens Joitske de verschillen zijn tussen online trainingen, online seminars en webinars (vond ik ook erg leerzaam).
  • Wat de voor- en nadelen zijn van face-to-face contactmomenten en trainingen versus digitale mogelijkheden.
  • Waarom Joitske en ik denken dat deze digitale mogelijkheden onmisbaar zijn in een degelijk trainingstraject.
  • Hoe ik de techniek onder de knie kreeg, met tips zodat het jou ook gaat lukken.
  • Hoe je je deelnemers ook online betrokken houdt (zodat ze bij je webinar blijven i.p.v. dat ze gaan koffieleuten met hun huisgenoten), met tips die ook jij eenvoudig kunt toepassen.

Rogier & Stijn van The Next Trainer begeleiden trainers, waaronder mij, bij het opzetten van een winstgevende trainingspraktijk:

Joitske Hulsebosch maakt onderdeel uit van En Nu Online, een maatschap van professionals met een passie voor leren en ontwikkelen, met een sterk geloof in de kracht van sociale media ter ondersteuning van leer- en veranderprocessen.

Wat denk je, nadat je dit allemaal gelezen en bekeken hebt? Ben jij liever een olifant of ben jij liever een jachtluipaard? En waarom? Ik vind het erg leuk als je je reactie hieronder achterlaat.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met andere trainers voor wie het ook waardevol kan zijn, bijvoorbeeld via Google+, LinkedIn, Twitter of Facebook. Dat waardeer ik zeer!

Advertenties

2 reacties op ‘Ontwerp jij je trainingen als een olifant of als een jachtluipaard? Waarom jachtluipaarden de boot missen.

  1. Dirk Vollenhoven 25/07/2013 / 08:31

    Mooi overzicht van de stand van zaken. Gericht op awareness en de boodschap dat het vooral moet wennen. Er valt nog veel uit te vinden.

    Goede, waardevolle tips – gericht op ontdekken.
    Link naar onderzoek is waardevol. Online vormen zijn effectiever vooral omdat je een langere doorlooptijd hebt, ipv intensieve trainingsdagen.

    Techniek vraagt wel veel aandacht – en vooral heel veel routine lijkt me. Zowel bij de organisator als bij de deelnemers.

    Didactiek: vragen stellen werkt anders. Je kunt andere vooraf-activiteiten ontwikkelen zoals een pol. Daar is vast meer over te zeggen.

    Vragen die ik overhoud:
    Welke eisen stelt het aan het didactisch concept?
    Wat kan je verwachten ten aanzien van leerstijlen en bijvoorbeeld oude en nieuwe generaties?

    Welke creatieve werkvormen zijn ontwikkeld voor blended learning? (wat ik heb gezien en zelf heb geprobeerd tot nu toe is tamelijk saai)

    Is dit nog iets ter overweging: http://www.youtube.com/watch?v=_A-ZVCjfWf8

    Like

    • margreetpols 25/07/2013 / 10:31

      Dirk, wat een geweldige reactie! Dankjewel, vooral voor de aandacht en de zorgvuldigheid die uit je reactie blijkt.

      Het filmpje is heel mooi, omdat het heel waar is. Er zijn zoveel leraren die de digitale wereld het liefst uit de school willen bannen. Dat is natuurlijk een onmogelijk iets. Als leraar hoort de belevingswereld en het referentiekader van je leerlingen het vertrekpunt te zijn. Hoe kan dat als je bijvoorbeeld sociale media negeert?

      Gelukkig zijn er ook veel scholen, die hier wel druk mee bezig zijn.

      Voor mij is het net zo’n zoektocht als voor ieder ander. Ik ben eerst en vooral trainer, en zeker geen expert op het gebied van digitale mogelijkheden. Ik onderzoek en experimenteer, ik verzamel informatie en probeer uit. Soms met succes, soms met vallen en opstaan.

      Er zijn ook nog veel mogelijkheden die ik nog niet onderzocht heb. Bijvoorbeeld op het gebied van co-creatie moet er online heel veel mogelijk zijn, maar ik ben zelf nog niet veel verder gekomen dan de mogelijkheden die Google Drive me biedt met het samenwerken in hetzelfde document.

      Over de didactiek is zeker nog veel meer te zeggen, evenals over leerstijlen. Vanavond in m’n webinar doe ik weer een mini-experiment, waarbij ik wil proberen of een bepaalde participerende leeractiviteit ook online werkt. Maar zoals gezegd, ook voor mij is dit een kwestie van onderzoeken en uitproberen.

      Er zijn enorm veel vormen van online leren, die allemaal onderdeel kunnen uitmaken van een blended learning-strategie. Dat kun je niet allemaal over één kam scheren, dus kun je niet iets algemeens over didactiek en leerstijlen zeggen.

      Over de webinarvorm kan dat wel. Daar zal ik eens op broeden in m’n vakantie, zodat ik daar een goed onderbouwd blog over kan schrijven. Die hou je van me tegoed, goed?

      Die oude en nieuwe generaties zijn ook een interessant onderwerp. De aftiteling van je filmpje zegt dat heel mooi: digital natives. De elektronische leeromgeving die je creëert moet toegankelijk zijn voor iedere deelnemer. Het mag niet gebeuren, dat er een deelnemer afhaakt, omdat de techniek te lastig is.

      Zorgvuldig kiezen van de software waarmee je werkt is daarom belangrijk (dat is waarom ik van GoToWebinar overgestapt ben naar Anymeeting voor m’n webinars). Verder kun je je deelnemers ondersteunen met handleidingen (ik maak die zelf, met schermafbeeldingen voorzien van tekst en uitleg) of instructievideo’s. Als deelnemer kun je je ook veel eigen maken door te oefenen samen met iemand die de techniek kent.

      Wat Joitske daarover zegt vind ik wel heel wezenlijk: als de techniek tegenzit zijn we snel geneigd te zeggen dat het niks is, terwijl we het wel accepteren als het verkeer tegenzit. Feit is, dat die techniek niet meer verdwijnt. Sterker nog, dat die techniek steeds verder doorontwikkeld wordt.

      Enfin.. ik kom er nog op terug, beloofd!

      Like

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s