Hoe krijg ik m’n deelnemers gemotiveerd aan het werk? 3-stappenplan voor trainers die met hun voeten in de modder staan.

trainers die met hun voeten in de modder staan, stappenplan gemotiveerde deelnemers“Hoe zorg je er nou voor, dat je deelnemers zelf aan het werk gaan en ook echt zelf zin krijgen in al die activerende werkvormen?”

“Hoe krijg ik het voor elkaar om m’n deelnemers zelf hun verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun leerproces?”

“Ik heb vaak het gevoel, dat ik ontzettend hard aan het werk ben in m’n training en dat ik m’n deelnemers moet meetrekken. Hoe verander ik dat?”

3 vragen die mij in de afgelopen periode letterlijk gesteld zijn door ervaren trainers die met hun voeten in de modder staan en dagelijks werken met gemotiveerde én ongemotiveerde deelnemers.

Herkenbaar? Zijn het vragen die jij jezelf ook weleens stelt? Dan heb je wellicht iets aan onderstaand stappenplan.

Het klinkt zo simpel: zorg dat je deelnemers zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Maar hoe doe je dat?

Wat doe je als een deelnemer je training moet volgen en er eigenlijk helemaal geen zin in heeft?

Onderstaand stappenplan reikt je 3 belangrijke stappen aan, die ikzelf altijd toepas en die je in je training kunt inbouwen. De crux zit hem erin, dat je je deelnemers het werk laat doen: zij gaan benoemen wat ze willen leren en jij stelt hen in staat om dat ook echt te leren. Doordat je hen een actieve rol geeft, gaan ze daadwerkelijk aan het werk.

Laten we eens naar de 3 stappen kijken:

Stap 1: laat je deelnemers zelf hun eigen leerdoel bepalen.

Je deelnemers leren niet, omdat jij dat zo graag wilt, noch omdat hun baas dat graag wil. Ze leren wat ze zelf willen leren. Jij kunt hen laten ervaren of laten benoemen welke noodzaak er voor hen is om iets te leren en je kunt hen laten benoemen waar zij van dromen, wat ze graag willen bereiken.

Koppel dat aan je trainingsdoel en laat je deelnemers zelf een individueel doelpunt bepalen. Zo betrek je hen bij je training en motiveer je hen (of eigenlijk: motiveren zij zichzelf) om dit doel te behalen.

Je vraagt hen dus niet óf ze iets willen leren, maar vooral wát ze willen leren.

Een techniek die je hiervoor kunt gebruiken is de doelpunttechniek. (Meer weten? Klik in de rechterbalk hiernaast bij categorieën op ‘doelpunttechniek’ om in de artikelen die ik hierover al publiceerde te grasduinen.)

Stap 2: laat je deelnemers zien hoe zij hun leerdoel kunnen behalen.

Niet-weten hoe je je doel kunt bereiken werkt enorm demotiverend: je weet waar je heen wilt, maar je kunt de weg niet vinden.

Als trainer kun je je deelnemers ondersteunen bij het bereiken van hun doelen door hen te laten zien via welke stappen zij dat doel kunnen bereiken: Waar begin je? Waar wil je uitkomen? Wat is je eerste stap? Wat is de volgende stap? Etc.

Dat maakt dat doelen binnen handbereik komen en dat succeservaringen voor het grijpen liggen. Als iets motiverend werkt is dat het wel.

Bovendien zorg je er zo voor, dat deelnemers ook echt weten wat ze zelf kunnen doen om hun doel te bereiken.

Stap 3: breng je deelnemers in beweging.

Ontwerp je trainingen en je werkvormen zo, dat je deelnemers vanzelf in beweging komen. Dat kan heel letterlijk, maar dat kan ook figuurlijk. Het gaat erom, dat je deelnemers zelf actief participeren in de activiteiten in jouw training.

Geef hen niet de gelegenheid om achterover te leunen en naar jouw verhaal te luisteren (of intussen iets anders te gaan doen), maar train activerend en zorg dat je van hen vraagt dat ze zelf aan het werk of in gesprek gaan, het liefst ook nog allemaal tegelijk.

“Maar wat als een deelnemer helemaal geen zin heeft in die werkvorm?”, vroeg een trainer mij.

Dat zou natuurlijk best een keer kunnen gebeuren. De ervaring leert echter dat het niet iets is waarover je je zorgen hoeft te maken: dat komt zelden voor. Na stap 1 en stap 2 zijn je deelnemers betrokken en gemotiveerd. Als het doel van je werkvorm vervolgens duidelijk is voor de deelnemers, volgt logischerwijs dat ze gewoon meedoen.

Ik wens je heel veel succes met de uitvoering van je stappenplan. Laat je me in een reactie hieronder weten hoe het je vergaat? Ook aanvullende tips voor collega-trainers zijn daar van harte welkom.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met andere trainers voor wie het ook waardevol kan zijn. Dat kan bijvoorbeeld via Google+, LinkedIn, Twitter of Facebook. Hartelijk dank daarvoor!

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s