Lezersvraag over tijdwinst en vaart in je training (met werkvorm)

tijdwinst en vaart in je training“Ik werk nu al een tijdje met de doelpunttechniek en ik merk dat het werkt: ik heb zelden meer een ongemotiveerde deelnemer in m’n training. Maar… stap 1 kost me altijd zoveel tijd en haalt de vaart uit m’n training. Hoe kan ik dat sneller doen, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit?

Die vraag mailde Miranda mij.

Om haar goed antwoord te kunnen geven heb ik haar gebeld. Aan de telefoon heeft ze me uitgebreid verteld hoe ze het nu aanpakt, wat haar dat oplevert en waarom ze het toch graag anders wil.

Vervolgens heb ik met haar afgesproken dat ik haar in een blogartikel antwoord op haar vraag zou geven, zodat andere trainers (jij bijvoorbeeld) er wellicht ook inspiratie uit kunnen halen. Bij deze!

Miranda is ongeveer een half jaar geleden begonnen met het toepassen van de doelpunttechniek.

(Wil je weten wat de doelpunttechniek inhoudt? Lees dan dit artikel => doelpunttechniek)

Ze begint haar training door zichzelf voor te stellen, dan wat huishoudelijke mededelingen en dan een kennismakingsrondje. Bij elkaar duurt dat ongeveer een half uur.

Na het kennismakingsrondje licht ze het onderwerp van de training toe, waarbij ze haar toelichting ondersteunt met een mindmap van het trainingsdoel en de subdoelen op de beamer. Dan vraagt ze alle deelnemers om voor zichzelf een doelpunt te bedenken voor deze training, waarna de deelnemers één voor één hun doelpunt uitspreken. Ook dit duurt bij elkaar ongeveer een half uur. “Vooral omdat iedereen graag zijn/haar doel wil toelichten en we dan al snel in een kringgesprek verzeild raken”, voegt Miranda daaraan toe.

Miranda vertelt, dat het kiezen en in de groep uitspreken van doelpunten iets doet met zowel de groep als met individuele deelnemers.

De deelnemers lijken onderling meer betrokken bij elkaar, wat het groepsgevoel ten goede komt. Men helpt en ondersteunt elkaar om gekozen doelpunten te kunnen scoren.

Over de individuele deelnemers zegt Miranda, dat ze vroeger regelmatig deelnemers tegenkwam die uitspraken deden als: “Ik heb niet echt een leerdoel, ik laat het maar gewoon over me heen komen vandaag.” Het gebeurde meer dan eens dat zo’n deelnemer dan tijdens de training niet echt in beweging kwam, vrijwel alles afkeurde, het nut nergens van in zag, of voortdurend kritiek uitte.

Dat komt nu bijna niet meer voor. De meeste deelnemers zijn er echt op gebrand om hun doel te bereiken en dat is pure winst, volgens Miranda.

Dat kan ik alleen maar beamen, want dat is gewoon een prachtig resultaat!

Toch begrijp ik heel goed, dat Miranda een uur (half uur kennismaking, half uur doelpunten kiezen) te lang vindt. Eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook te lang. Dat het de vaart uit de training haalt kan ik me ook levendig voorstellen, want feitelijk doet ze 2 ‘rondjes’ na elkaar, wat erop neerkomt dat de deelnemers een uur bijna alleen maar naar elkaar luisteren.

Ik zie twee punten, die Miranda aan kan pakken en die haar direct tijdwinst en vaart opleveren:

  1. Integreer stap 1 van de doelpunttechniek in de kennismaking.
  2. Kies hiervoor een activerende werkvorm, waarin alle deelnemers actief participeren.

Dat zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

  • Miranda heet de deelnemers welkom, stelt zichzelf even voor en doet de huishoudelijke mededelingen.
  • Dan licht ze het onderwerp van de training toe, waarbij ze haar toelichting ondersteunt met haar mindmap van het trainingsdoel en de subdoelen op de beamer.
  • Vervolgens vraagt ze de deelnemers om in tweetallen tegenover elkaar te gaan staan met de volgende instructie:
    • Maak een tweetal en ga tegenover elkaar staan.
    • Je krijgt 2 minuten tijd: 1 minuut voor de één en 1 minuut voor de ander. Ik geef steeds een signaal als het tijd is om te wisselen.
    • In de eerste minuut stelt deelnemer 1 zich kort voor aan de ander en vertelt welk doelpunt hij/zij graag wil behalen in deze training. Bijvoorbeeld: “Ik ben Evert, ik ben interim-manager bij bedrijf X op afdeling Y, en ik wil vandaag leren hoe ik mijn medewerkers zo kan aansturen dat ze zelf proactief bepaalde zaken oppakken.” Deelnemer 2 mag doorvragen om een concreter beeld te krijgen.
    • In de tweede minuut draai je het om: deelnemer 2 stelt zich voor en deelnemer 1 mag vragen stellen.
    • Als de 2 minuten voorbij zijn schuif je door naar een volgende gesprekspartner en herhaalt dit ritueel zich. Als je door de vragen van je vorige gesprekspartner nu een concretere formulering van je doelpunt hebt, mag je hem tussentijds aanpassen.
    • We zijn met z’n tienen, dus dit doen we 9 keer, zodat je iedereen gesproken hebt.
    • Tot slot krijg je van mij een gekleurd papier, waarop je duidelijk je naam en je gekozen doelpunt opschrijft. Die gekleurde papieren hangen we hier aan de wand en daar komen we later in de training op terug.

Op deze manier duurt de kennismaking en stap 1 van de doelpunttechniek samen een half uur. Dat levert dus een half uur tijdwinst op ten opzichte van Miranda’s huidige aanpak.

Dit is een vorm van activerend trainen: de deelnemers participeren actief in deze werkvorm. Ze zijn actief in gesprek, ofwel vertellend en hun doelpunt concretiserend, ofwel luisterend en doorvragend. Dat houdt de vaart in je training.

Er zullen deelnemers zijn, die de tijdsdruk vervelend vinden en graag meer tijd en ruimte hebben om met elkaar in gesprek te gaan. Je kunt aangeven dat die ruimte er straks in de pauze is, en misschien ook wel op andere momenten in de training.

Ik hoop dat Miranda’s vraag hiermee beantwoord is. Ik ben erg benieuwd naar haar reactie, en ook naar die van jou, meelezende trainer. Je kunt je reactie onder dit artikel achterlaten.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met andere trainers, voor wie het ook waardevol kan zijn. Dat kan bijvoorbeeld via LinkedIn, Twitter, Facebook of Google+. Hartelijk dank daarvoor!

Advertenties

6 reacties op ‘Lezersvraag over tijdwinst en vaart in je training (met werkvorm)

  1. Miranda 29/08/2013 / 09:03

    Hoi Margreet,

    Dankjewel voor je concrete suggestie. Ik dacht wel dat het moest kunnen, maar ik vond het moeilijk om te bedenken hoe dan precies. Ik ga ermee aan het werk en laat je nog weten hoe het gegaan is. Nogmaals bedankt!

    Groetjes, Miranda

    Like

    • margreetpols 29/08/2013 / 10:43

      Hoi Miranda,

      Wat fijn dat je blij bent met mijn suggestie! Ik ben heel benieuwd hoe het voor jou in de praktijk uitwerkt. Ik hoor het graag!

      Like

  2. Shamal - trainingsactrice 15/10/2013 / 13:10

    Mooie kennismakingsoefening! Fantastisch dat de deelnemer 9 kansen krijgt om zijn doel steeds scherper te formuleren.

    Like

    • margreetpols 08/11/2013 / 10:32

      Dankjewel voor je reactie, Shamal, en excuses voor mijn trage reactie.

      Dat de deelnemers 9 kansen krijgen maakt deze werkvorm inderdaad heel krachtig.

      Van Miranda heb ik inmiddels begrepen, dat ze voorafgaand aan het uitwisselen zelf een concreet voorbeeld van het doorvragen geeft ter verduidelijking. Dit omdat ze merkte dat de deelnemers het soms moeilijk vonden om goede vragen te stellen. Verder is ze erg tevreden (en ik dus ook).

      Like

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s