Niveauverschillen in je training: werkt deze aanpak ook voor jou?

gordijn
2 leerlingen oefenen hun liedje achter het gordijn

Vorige week schreef ik hier dat niveauverschillen in een training onvermijdelijk zijn.

Wat ook onvermijdelijk is, is dat ik me in de voorbereiding van ‘trainen met niveauverschillen’ heel bewust ben van hoe ik met niveauverschillen omga.

Daarin viel me afgelopen week iets op.

Iets waarvan ik denk, dat het jou op het spoor kan zetten van een werkwijze voor jouw eigen training.

Ik ontdekte het in 2 totaal verschillende trainingssituaties met één overeenkomst.

In de ene situatie trainde ik leerlingen uit mavo 4. In de andere situatie trainde ik mijn deelnemers aan ‘bouw je briljante training’.

Eerst die leerlingen uit mavo 4:

Ooit was ik muziekdocent. Daartoe ben ik opgeleid en dat heb ik jarenlang met veel plezier gedaan. Ik gaf muzieklessen op een basisschool en op een middelbare school.

Sinds 4 jaar word ik jaarlijks uitgenodigd om als gastdocent zanglessen (eigenlijk zijn het meer zangtrainingen) te geven op een vmbo-school hier in de buurt. Erg leuk om te doen!

De afgelopen weken heb ik zanglessen gegeven aan leerlingen uit de theaterklas in mavo 4. De opdracht was om deze leerlingen te leren hoe ze liedjes in het theater expressief en geloofwaardig kunnen zingen.

In zo’n klas zijn behoorlijke niveauverschillen merkbaar als het gaat over de zangkwaliteiten van de leerlingen. Sommigen zingen nooit, anderen zingen vaak. Sommigen hebben zangles gehad of zingen bij een zanggroep of koor, anderen zingen alleen onder de douche.

Je kunt je er denk ik wel een voorstelling van maken hoe de groepssamenstelling er dan ongeveer uitziet. Toch is dat op geen enkele manier een belemmering voor de lessen.

We zingen klassikaal liedjes, waarbij ik algemene aanwijzingen geef en technieken aanleer die iedereen kan oefenen.

Ook werken ze op bepaalde momenten aan een zelfgekozen liedje, dat ze in een rustig hoekje, achter het gordijn 😉 of op de gang zelf oefenen. Ik maak een rondje langs alle leerlingen en geef elke leerling individuele begeleiding, zodat hij/zij zich op zijn/haar eigen niveau kan ontwikkelen.

Dus door de leerlingen ieder met hun eigen materiaal aan het werk te laten gaan, kan ik begeleiding op maat bieden en komt elk niveau tot zijn recht.

Datzelfde aspect viel me ook op in ‘bouw je briljante training’ van de afgelopen 2 dagen.

Ook daarin had elke deelnemer zijn/haar eigen niveau en zijn/haar eigen leerbehoefte.

En ook daarin heb ik de verwerkingsopdrachten steeds zo gemaakt, dat iedereen met zijn/haar eigen materiaal aan het werk ging.

Elk dagdeel behandelde een bepaald onderwerp, waarna de deelnemers een ontwerpopdracht kregen voor hun eigen training. Het ontwerp mochten ze vervolgens uitproberen in de groep, waarna de andere deelnemers feedback gaven.

Tijdens de ontwerpopdrachten had ik tijd en ruimte om iedereen individueel te begeleiden, toegespitst op zijn/haar leerbehoefte en zijn/haar niveau.

Eén van de deelnemers zei na afloop dan ook tegen mij, dat ze geen last had gehad van de onderlinge verschillen in de groep (waar ze vooraf bang voor was), omdat iedereen toch op zijn eigen ontwerp gefocust was.

Dat deed mij beseffen dat dit weleens een belangrijke tip zou kunnen zijn:

Kies je opdrachten zo, dat de deelnemers met eigen materiaal aan het werk kunnen.

Op welke manier kun jij dat in je training inpassen? Deel je suggesties in de reacties hieronder.

Vond je deze tip waardevol? Deel hem dan met andere trainers, voor wie dit ook waardevol kan zijn. Dat kan bijvoorbeeld via LinkedIn, Twitter, Facebook of Google+. Hartelijk dank daarvoor!

Advertenties

2 reacties op ‘Niveauverschillen in je training: werkt deze aanpak ook voor jou?

  1. Anke Fokkens 12/03/2014 / 17:45

    Dit is de reden dat ik cursisten vaak eigen ‘lastige’ casussen laat inbrengen. Als je die koppelt aan het onderwerp van de training weet je zeker dat iedereen aan het eind iets geleerd heeft. En ze kunnen er meteen in de praktijk mee aan de slag.

    Like

    • margreetpols 13/03/2014 / 19:53

      Precies, zo vergroot je ook het leerrendement en de transfer. Had je je al gerealiseerd dat daardoor ook iedereen op z’n eigen niveau aan de slag kan?

      Like

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s