Energizers – zo zet je ze in zonder weerstand

Energizer

“Misschien kunnen we even een liedje zingen tussendoor. Jij geeft toch ook muziekles?”

Ik had duidelijk de spanningsboog van mijn deelnemers opgebruikt. Toen ik benoemde dat ik dat merkte en dat we nu over zouden gaan op een volgend onderdeel, maakte één van mijn deelnemers bovenstaande opmerking.

De reacties daarop waren zeer divers. De één riep ‘ja leuk!’ of iets van die strekking, de ander trok een moeilijk gezicht en verzuchtte ‘alsjeblieft niet’, en een derde zei: “Ik ga liever gewoon even door, zodat we straks op tijd naar huis kunnen.”

Die reacties laten precies zien waarom ik wat terughoudend ben met energizers. Ik gebruik ze wel, maar alleen onder één hele strikte voorwaarde.

Die voorwaarde is, dat de energizer een duidelijk doel heeft, anders dan alleen het verhogen van het energieniveau.

Een energizer die uitsluitend tot doel heeft om het energieniveau in de groep te verhogen werkt prima bij deelnemers die dat leuk vinden en daar zin in hebben. Bij alle andere deelnemers schuilt er een groot gevaar in: weerstand.

Niet iedereen vindt spelletjes en energizers leuk. Mensen die daar niet zo van houden moeten echt even wat interne weerstand overwinnen voordat ze aan een energizer meedoen.

Ook in de groep mensen die spelletjes en energizers wél leuk vindt kun je met energizers weerstand oproepen. In die groep zitten waarschijnlijk mensen die een energizer best leuk vinden, maar die toch het gevoel hebben dat ze deze kostbare trainingstijd nuttiger kunnen besteden.

Daar hebben ze gelijk in.

Ik kies daarom liever voor een trainingsopbouw waarin al voldoende afwisseling en activiteit zit, zodat het niet zo nodig is om tussendoor de batterij op te laden. En mocht het dan toch voorkomen dat er iets anders nodig is, zoals hierboven, dan kies ik liever voor een energizer die meer oplevert dan alleen een hoog energieniveau.

In bovenstaande situatie gingen we toe naar een schakelmoment. Met een schakelmoment bedoel ik de overgang van het ene trainingsonderdeel naar het andere trainingsonderdeel. In dit schakelmoment wilde ik dat de deelnemers voor de volgende opdracht tweetallen zouden maken, en die wilde ik graag random samenstellen. Dus deed ik dat met behulp van een energizer: de levende verjaardagskalender.

Ik heb zo m´n favoriete werkvormen voor schakelmomenten, die je gerust energizers mag noemen. Hieronder zie je er een paar. Als je op de link klikt kun je ze downloaden en zelf ook gebruiken als je wilt.

Afhankelijk van de groep kies ik soms voor de ene en soms voor de andere energizer. Ik was nu deelnemers aan het trainen, die zelf allemaal werkzaam zijn in het primair onderwijs. Dan kies ik eerder voor zo’n verjaardagskalender dan als ik bijvoorbeeld opleiders in de financiële dienstverlening train. Daar zou ik waarschijnlijk gekozen hebben voor de beroemde duo’s.

Hoe denk jij over energizers? Ik vind het leuk als je me dat laat weten in een reactie onder dit blogartikel.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met andere trainers voor wie het ook waardevol kan zijn. Dat kan bijvoorbeeld via LinkedIn, Twitter, Facebook of Google+. Hartelijk dank daarvoor!

Advertenties

9 reacties op ‘Energizers – zo zet je ze in zonder weerstand

  1. Anke Fokkens Trainingen 03/04/2015 / 09:36

    Dank voor de energizers. Ik denk er precies hetzelfde over. Leuk idee om energizers in te zetten voor het schakelmoment. Zijn er ook nog fysieke energizers (waarbij je echt even moet springen ofzo) die je hiervoor kunt gebruiken?

    Like

  2. margreetpols 03/04/2015 / 09:59

    Graag gedaan, Anke. Energizers waarbij je moet springen zijn er zeker wel. Hou er wel rekening mee dat ook daarvoor geldt dat niet iedereen daar direct (letterlijk en figuurlijk) bij staat te springen. Ook daarmee kun je weerstand oproepen. Misschien blog ik daar een volgende keer nog wel even over door, goed?
    (´De levende verjaardagskalender´ is trouwens behoorlijk fysiek. Moet je maar eens uitproberen. Ik schat zo in dat jij die erg leuk zult vinden.)

    Liked by 1 persoon

  3. Marleen 03/04/2015 / 12:53

    Leuke suggesties! Door het ‘schakelmoment’ te noemen helpt het om het steeds bewust toe te passen. Mooie term! Dank je wel

    Like

    • margreetpols 03/04/2015 / 13:12

      Graag gedaan!

      De term is overigens niet van mij. Het is een heel gebruikelijke term in het onderwijs. Ik weet niet waar de oorsprong van die term precies ligt, maar voor het gebruik doet dat er weinig toe. Fijn dat je er iets aan hebt 🙂

      Like

  4. Ben 07/04/2015 / 09:12

    Bedankt voor je blog en de energizers. Ik ben me niet altijd meer bewust van de verbinding tussen de verschillende onderdelen in een training. Door het lezen van je blog merk ik dat ik niets zomaar doe, bedankt voor de bewustwording

    Like

    • margreetpols 07/04/2015 / 09:54

      Graag gedaan, Ben. Mooi om te lezen dat dit blogartikel je daar bewust van maakt, dankjewel!

      Like

  5. Nicoline Caljé 10/04/2015 / 13:42

    Dat is weer een super goed idee! Ikzelf ben als deelnemer ook een beetje allergisch voor energizers voor de lol zonder context en als trainer altijd een beetje terughoudend, juist door die weerstand. Ik zie hier meteen de mogelijkheden: de koppeling tussen nieuw onderdeel/onderwerp en het hergroeperen.
    Dankjewel

    Liked by 1 persoon

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s