Het gevaar van fysieke activiteit bij energizers (en een alternatief)

markeringspuntenEnergizers: de één vindt ze geweldig, bij de ander roepen ze vooral weerstand op.

Daarover schreef ik in mijn vorige blogartikel: Energizers – zo zet je ze in zonder weerstand

Maar wat nu als je het echt belangrijk acht dat je deelnemers even letterlijk en figuurlijk in beweging komen?

Je wilt tijdens een schakelmoment (een overgang van het ene trainingsonderdeel naar het andere trainingsonderdeel) in je training groepjes formeren met behulp van een energizer die echt actief is, maar je wilt geen weerstand oproepen bij je deelnemers.

Anke Fokkens liet daarover de volgende reactie achter:

Dank voor de energizers. Ik denk er precies hetzelfde over. Leuk idee om energizers in te zetten voor het schakelmoment. Zijn er ook nog fysieke energizers (waarbij je echt even moet springen ofzo) die je hiervoor kunt gebruiken?

Ik herken die vraag, want ook ik hou van zulke energizers.

En tegelijk weet ik dat juist dat soort vormen veel weerstand kunnen oproepen.

Daar komt bij, dat zulke energizers niet voor iedereen mogelijk zijn. Je kan zomaar een deelnemer treffen die fysiek niet in staat is tot activiteiten waarbij men moet rennen of springen, en dat kun je lang niet altijd aan iemand zien.

Als je kiest voor zo’n vorm en er blijkt iemand niet mee te kunnen doen, dan sluit je zo iemand onbedoeld buiten.

Mijn antwoord op Ankes vraag is daarom: ze zijn er wel, maar ik gebruik ze liever niet.

Liever gebruik ik een energizer, waarbij de deelnemers wel van hun plek opstaan en in beweging komen, maar waarbij men zelf kan bepalen hoe fanatiek men dat doet.

In het vorige blogartikel heb ik daarvan 4 voorbeelden aangereikt. In dit blogartikel voeg ik er nog één aan toe:

Stille kleuren

  • Plak bij elke deelnemer een gekleurd markeringspunt (klein rond gekleurd stickertje zoals op de foto, bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Etikettenworld) midden op de rug. De deelnemers met dezelfde kleur vormen straks samen een groepje, dus bedenk vooraf hoeveel van elke kleur je nodig hebt. Voor 4 groepjes van 3 deelnemers heb je dus 4 kleuren nodig, en van elke kleur 3 stickertjes.
  • Geef de deelnemers de volgende instructie:
    • Op je rug zit een stip in een bepaalde kleur.
    • Je gaat straks op zoek naar degenen die dezelfde kleur als jij op hun rug hebben. Met hen vorm je een groepje van 3 (of een ander aantal) personen.
    • Dat doe je in stilte. Je mag niets zeggen, maar je mag wel gebaren. Je kunt bijvoorbeeld 2 deelnemers met dezelfde kleur gebaren dat zij bij elkaar horen.
    • Als je groepje compleet is ga je bij elkaar zitten.
  • Tip: zorg dat de instructie voor het vervolg al klaar staat op de beamer of elders, zodat men direct aan het werk kan.

Mijn ervaring is, dat sommige deelnemers direct opspringen en enthousiast aan het werk gaan om anderen te gebaren bij wie ze horen, en dat andere deelnemers een wat afwachtender houding aannemen. Allebei is goed. Het energieniveau van de hele groep stijgt en het maken van de groepjes is een nuttige onderbreking van (of eigenlijk: overgang in) de training.

Mocht je toch echt meer fysieke activiteit willen, kies dan voor een nuttige werkvorm waarbij deelnemers vanzelf fanatiek worden. Ook daarbij kan iedereen zelf bepalen hoe fanatiek men meedoet. Mijn favoriet in die categorie heb ik 2 jaar geleden hier gepubliceerd: kennisknikkers.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met andere trainers voor wie het eveneens waardevol kan zijn. Dat kan bijvoorbeeld via LinkedIn, Facebook, Twitter of Google+. Hartelijk dank daarvoor!

Advertenties

3 reacties op ‘Het gevaar van fysieke activiteit bij energizers (en een alternatief)

  1. Henk Bongers 16/04/2015 / 15:09

    Margreet, energizers, ik noem ze liever intermezzo’s, zijn voor mij om meer dan een reden van belang. De fysiek hoort erbij. Wel hanteer ik twee basisprincipes: 1 Challenge by choice; 2 Full Value Contract.

    Op basis van deze twee principes maak ik met de groep afspraken over inzet en mogelijkheden van de deelnemers tijdens de training/activiteit.

    Waarom hecht ik er aan:
    1 Ik leer meer van mensen door het kijken naar hoe ze bewegen en daarbij gedrag laten zien dan een dag met ze in gesprek zijn.
    2 In een intermezzo zijn mensen puur zoals ze zijn.
    3 De ontspanning tijdens een intermezzo zorgt voor verwerken van wat daarvoor is gedaan.
    4 Mensen leren van elkaars gedrag en dit draagt bij aan een acceptatie met meer openheid.

    Dat het van mij energie vraagt zodat we er met zijn allen ook plezier aan beleven is inherent aan mijn vakgebied.

    Like

    • margreetpols 17/04/2015 / 10:31

      Dankjewel voor je uitgebreide reactie, Henk. Je reactie maakte me nieuwsgierig naar wie je bent en wat je doet, dus ik ben zo vrij geweest om je LinkedIn-profiel te bekijken. Leuke dingen doe je!

      Ik kan me voorstellen dat fysieke activiteiten jou en je deelnemers veel inzicht kunnen geven in hoe mensen op zichzelf, elkaar en de situatie reageren. Ik vermoed dat je met ‘Challenge by choice’ ongeveer bedoelt wat ik bedoel als ik schrijf dat deelnemers zelf kunnen kiezen hoe fanatiek ze meedoen. Of bedoel je iets anders? Wat je bedoelt met ‘Full Value Contract’ is me niet duidelijk. Misschien wil je me dat nog toelichten.

      Waar ik heel benieuwd naar ben, is hoe je omgaat met weerstand op je intermezzo’s en hoe je omgaat met mensen die door fysieke beperkingen niet (goed) kunnen deelnemen aan je intermezzo’s. Wil je me daar iets meer over vertellen? Je mag me gerust ook mailen (margreet@trainingsexpert.nl) om hier nog even over door te praten, als je dat prettig vindt.

      Like

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s