Hoe vind ik de juiste werkvorm?

I have an IdeaJe zit te ploeteren op je trainingsontwerp en hoopt op een geniale ingeving voor dé perfecte werkvorm. Wat zou het fijn zijn als je nu gewoon een lijstje kon afwerken, waarmee je die werkvorm kunt vinden, toch?

Als je je hierin herkent heb ik goed nieuws én slecht nieuws voor je.

Het slechte nieuws is: zo’n lijstje bestaat niet. Uiteindelijk moet je het toch gewoon zelf doen. Zelf op zoek naar ideeën en zelf bedenken op welke manier die ideeën al dan niet in jouw trainingsontwerp passen.

Het goede nieuws is: er bestaat wel een ander lijstje. Een lijstje waarmee je je ideeën voor werkvormen kunt finetunen. Een lijstje waarmee je kunt bedenken of je ideeën, met of zonder een aanpassing, je zullen brengen waarnaar je op zoek bent. Dat lijstje wil ik hier met je delen.

Leerdoel

Het allereerste en allerbelangrijkste punt op dat lijstje is je leerdoel. Wat wil je precies dat je deelnemers met deze werkvorm gaan leren? Welke kennis-, vaardigheids- en/of attitudedoelen wil je hiermee bereiken? En hoe hangt dat samen met het algemene trainingsdoel?

Gaat deze werkvorm dat leerdoel faciliteren? Gefeliciteerd, en door naar het volgende punt!

Gaat deze werkvorm dat leerdoel niet (volledig) faciliteren? Beoordeel of je dit met enige aanpassingen wel voor elkaar kunt krijgen, of dat je beter verder kunt zoeken naar andere ideeën.

Deelnemers

Het tweede wat je je af kunt vragen is in hoeverre je idee bij je deelnemers past. Bij je deelnemers in het algemeen, en ook bij je deelnemers op dit specifieke moment in je training.

Als het gaat over je deelnemers in het algemeen kan er vrij veel. Zolang je deelnemers de werkvorm maar als zinvol ervaren zullen ze waarschijnlijk wel meedoen.

Als het gaat over het moment in je training is er iets meer dat je je moet afvragen. Wat is er voorafgegaan aan deze werkvorm? Hoe hoog of laag is het energieniveau? Komen ze net uit een situatie met veel beweging, of hebben ze net juist lang geconcentreerd zitten luisteren, hebben ze zojuist iets praktisch gedaan, hebben ze in kleine groepjes gewerkt, hebben ze net geluncht, of hebben ze zojuist… ? En wat gaan ze hierna doen?

Er moet afwisseling en aansluiting zijn.

Ook niet onbelangrijk als het over je deelnemers gaat: hoeveel deelnemers zijn er? Past dat aantal in je idee? Of moet je dan iets aanpassen? Hoe verdeel je de deelnemers als je hen in kleine groepjes aan het werk wilt zetten?

Trainer

Past je idee bij jou als trainer en bij jouw vaardigheden? Voel jij je prettig in de rol die er van jou gevraagd wordt in deze werkvorm, en ben je ertoe in staat deze goed uit te voeren?

Enerzijds is het natuurlijk zo dat het bij je werk als trainer hoort om die training en die werkvormen goed neer te zetten en te begeleiden. Anderzijds is het ook zo dat niet iedere trainer op elk gebied al even vaardig is. Ook trainers ontwikkelen zich, gelukkig maar 😉, en moeten soms groeien in een bepaalde rol. Ik vind daarom bovenstaande vragen heel legitiem in de voorbereiding van je training.

Tijd en ruimte

Hoeveel tijd kost deze werkvorm en past dat in je planning? Op welke manier kun je hem eventueel inkorten als het krap wordt?

Heb je genoeg ruimte in de zaal of de trainingslocatie waar jij traint? En als de zaal (te) klein is, of onhandig ingedeeld: kun je de zaal anders indelen, of uitwijken naar bijvoorbeeld de gang?

Organisatie en materialen

Welke materialen heb je nodig? Wat kun je daarvan vooraf al voorbereiden en wat moet je ter plekke nog doen? Wat moet je verder nog organiseren, en lukt je dat? Hoe ga je de instructie geven?

Als je al deze punten doorlopen hebt, moet je eigenlijk nog één keer terug naar het eerste punt. Gewoon omdat dat is waar het uiteindelijk om draait in je training. Voldoet je werkvorm nog steeds? Kun je het beoogde leerdoel ermee behalen? Gefeliciteerd, je hebt een geschikte werkvorm gevonden!

Laatste tip

Een laatste tip die voor mij goed werkt: Als ik op zoek ben naar een geschikte werkvorm en er schiet me niet zo direct een werkvorm te binnen, pak ik er altijd mijn favoriete werkvormenboek bij. Ik ga daar gewoon in zitten bladeren en snuffelen, en kom dan vanzelf werkvormen tegen die me op het juiste denkspoor zetten. Van die werkvormen die me inspireren om er een verbeterde versie van te bedenken. Wie weet werkt die tip voor jou ook wel. Succes in elk geval!

Tot slot

Vond je dit blogartikel waardevol? Deel het dan met andere trainers voor wie het ook waardevol kan zijn. En heb je mooie aanvullingen hierop? Of vragen hierover? Deel die dan in de reacties hieronder. Voor allebei: dankjewel!

Wil je meer weten over werkvormen? Meer inspiratie, ideeën, achtergrondinformatie, én een checklist waarmee je bestaande werkvormen kunt aanpassen, zodat je leerrendement en motivatie van je deelnemers ermee vergroot? Kom dan naar de training ‘werkvormen die werken’ op 30 juni a.s. Meer informatie lees je hier: werkvormen die werken.

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s