Ontdekkingen door online trainen en lesgeven – deel 1: online tools en werkvormen

N.a.v. mijn laatste blogartikel ‘Waarom ik niet meer terug wil naar volledig offline onderwijs en trainingen’ vroeg ik trainers en docenten wat zij ontdekt hebben in het afgelopen jaar, waarin online noodgedwongen de norm was. De reacties publiceer ik in een serie van 5 blogartikelen, steeds aangevuld met een aantal van mijn eigen tips & tricks. Vandaag deel 1.

Online tools en werkvormen

Arie Speksnijder schreef: “Persoonlijk heeft het mijn didactische mogelijkheden enorm verrijkt nu ik ook allerlei online tools en werkvormen heb leren kennen.”

Dat herken ik. Ook ik heb allerlei online tools en werkvormen leren kennen, die ik ook offline wil inzetten. Mijn favoriete online tools zijn Pickerwheel, Padlet en Mentimeter. De werkvormen die je daarmee kunt vormgeven zijn eindeloos en bieden mogelijkheden voor online, offline, hybride en blended leren.

Virtueel rad van fortuin

Neem een eenvoudige tool als het Pickerwheel bijvoorbeeld. Online ben ik hem gaan gebruiken als hulpmiddel om deelnemers te activeren. Ik zet er dan alle namen van de deelnemers in. Dat zet ik vooraf klaar. Als bepaalde deelnemers er onverhoopt toch niet bij kunnen zijn, is het een kwestie van een vinkje bij hun naam uitzetten om hun naam weer uit het rad te halen. Extra deelnemers heb je zo toegevoegd. Ik stel een vraag, geef een virtuele draai aan het rad (alle deelnemers zitten dan op het puntje van hun stoel hard na te denken over hun  eventuele antwoord), en geef de beurt aan de deelnemer bij wiens naam het rad stopt.

Virtueel rad t.b.v. toepassen theorie

Ik gebruik het Pickerwheel ook voor wat complexere werkvormen. Bijvoorbeeld in trainingen digitale didactiek om het toepassen van het TPACK-model te oefenen. Ik zet dan 3 Pickerwheels klaar. Eén met de namen van de deelnemers, op een volgend tabblad in mijn browser een Pickerwheel met verschillende applicaties, en op een derde tabblad een Pickerwheel met verschillende didactische activiteiten. Ik vraag de deelnemers om een eigen les- of trainingsonderwerp in gedachten te nemen en om een groen, een geel en een rood voorwerp te pakken.

Dan begin ik met het draaien aan het rad met didactische activiteiten, dat bijvoorbeeld stopt bij ‘toepassen’. Vervolgens het tweede rad, dat bijvoorbeeld stopt bij ‘Mentimeter’. De deelnemers denken intussen na over manieren om Mentimeter in te zetten om hun deelnemers hun les- of trainingsonderwerp te laten toepassen. Dan draai ik aan het laatste rad, waarmee één deelnemer zijn of haar idee mag delen met de groep.

Tot slot vraag ik de overige deelnemers om met behulp van hun gekleurde voorwerpen te laten zien wat ze van dit idee vinden. Een groen voorwerp voor de camera geeft aan dat men het een topidee vindt. Een geel voorwerp laat zien dat men nog een aanvulling heeft. En een rood voorwerp laat zien dat men twijfelt of dit idee op deze manier goed zal werken in de praktijk. N.a.v. deze feedback denken we samen na. Daarna begint de oefening opnieuw met het draaien van de 3 Pickerwheels.

Tot slot

Het delen van dit soort ideeën ter inspiratie draagt bij aan kwalitatief betere online lessen en trainingen. Wil jij daar ook aan bijdragen? Deel dan jouw ideeën ook ter inspiratie. Bijvoorbeeld hieronder en/of via sociale media. Dankjewel daarvoor!

Volgende keer deel 2 over structuur in je online trainingen en lessen. Tot dan!

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s