1 kennismakingswerkvorm en 4 coronaproof varianten, ken jij ze al?

Afgelopen zaterdag mocht ik weer. Voor het eerst in maanden mocht ik weer ‘de wei in’: live trainen in een zaal, waar de deelnemers fysiek aanwezig waren. Offline dus. Het was zo lang geleden, dat ik het zelfs een beetje spannend vond. Niet vervelend zenuwachtig of zo. Meer de spanning die je vroeger voelde als je op schoolreis ging, of die je voelt als er iets gaat gebeuren waar je lang naartoe geleefd hebt. Van die leuke, verwachtingsvolle spanning.

Hoewel we offline konden trainen, konden we nog niet helemaal ‘oude stijl’ trainen. Er gelden nog steeds coronamaatregelen, dus dat betekent afstand houden en zoveel mogelijk op de eigen plaats blijven zitten. Voor een trainer zoals ik, die vaak vooral werkvormen kiest waarbij de deelnemers juist in beweging komen, voelt dat echt als een handicap. Maar ik had er iets op bedacht: ik had wisbordjes aangeschaft. In de video hieronder, die je vorige week al op mijn sociale media  hebt kunnen zien, laat ik zien wat dat zijn en wat ik ermee van plan was.

Enfin, goed voorbereid en mét wisbordjes stapte ik zaterdag het gebouw van het ROVC binnen. Er was voor ons een dubbele trainingszaal gereserveerd, zodat we met 16 deelnemers in een U-opstelling konden zitten. Ik was uitgegaan van een enkele U, maar bij aankomst bleek dat dat toch niet zo goed paste in de zaal. De opstelling was eigenlijk meer 2 rijen over de breedte van de zaal (2 digiborden langs de lange wand), waarbij de tafels aan de uiteinden wat bijgedraaid waren. Op zich een prima opstelling, ware het niet dat de deelnemers dan elkaars wisbordjes niet kunnen lezen. Ik moest dus even schakelen.

Een aantal werkvormen heb ik ter plekke weer aangepast. Vandaag vertel ik je over de kennismakingswerkvorm en een aantal varianten daarop. Dit is de kennismakingswerkvorm die ik voorheen (pre-corona) in deze didactiek-trainingen voor het ROVC deed:

Kennismakingswerkvorm

Check-in interviews in de rij

  1. Voorafgaand aan deze werkvorm zijn programma en trainingsdoelen al gepresenteerd.
  2. De deelnemers vormen 2 rijen naast elkaar en draaien de gezichten naar elkaar toe, zodat er duo’s ontstaan (jij met degene uit de andere rij tegenover je).
  3. Op het scherm staat een timer op 2 minuten.
  4. De deelnemer uit rij A interviewt de deelnemer uit rij B over waar men nieuwsgierig naar is (programma-onderdeel) en wanneer men tevreden is (concreet leerdoel).
  5. Na 2 minuten wisselen de rollen en interviewt de deelnemer uit rij B de deelnemer uit rij A.
  6. Vervolgens blijft 1 rij staan en schuiven de deelnemers van de andere rij allemaal 1 plek door, zodat er nieuwe duo’s ontstaan. Deze duo’s interviewen elkaar weer 2 x 2 minuten. Dit herhalen we hierna nog een keer. Als het goed is, worden de leerdoelen elke ronde scherper door de vragen van de interviewer.
  7. Na 3 koppels (12 minuten in totaal) gaat men zitten en noteert men z’n eigen leerdoel.
  8. Plenair worden de leerdoelen één voor één genoemd, terwijl ik meeschrijf.

Aangepast aan de coronamaatregelen had ik er dit van gemaakt:

Coronaproof variant 1 – offline

Check-in interviews met wisbordjes

  1. Ik demonstreer een interview, waarin ik doorvraag op het leerdoel om zowel context als doel concreet en expliciet te krijgen.
  2. De deelnemers vormen een duo met hun schoudermaatje (houd afstand!) en interviewen elkaar 2 x 4 minuten over onderstaande vragen.
    • Welk vak of welke cursus geef je?
    • Naar welk programma-onderdeel van deze training ben je het meest nieuwsgierig en waarom?
    • Wat wil je hier leren (en wanneer ga je tevreden naar huis)?
    • Waarover kunnen we in de pauze met je praten?
  3. Ik geef een teken na 4 en na 8 minuten.
  4. De deelnemers noteren hun eigen antwoorden na afloop van het interview op hun wisbordje en plaatsen dit zichtbaar op tafel.
  5. De deelnemers bekijken elkaars wisbordjes en noteren vragen, die ze elkaar willen stellen.
  6. We nemen een paar minuten de tijd om eventuele vragen te beantwoorden.

Toen ik echter geconfronteerd werd met een zaal, waarin men elkaars wisbordjes niet kon lezen, besloot ik het laatste deel van de werkvorm te vervangen door een variant op ‘ik ben de enige die’. Dat ging zo:

Coronaproof variant 2 – offline

Check-in interviews met zichtbare overeenkomsten

Punt 1 t/m 4 uit variant 1 blijven hetzelfde.

  • punt 5: Ik bekijk de wisbordjes en noem iets dat op één of meerdere wisbordjes staat, bijvoorbeeld: ‘ik wil meer leren over hoe je je cursisten bij de les kunt houden’. Of: ‘ik geef de cursus elektrisch schakelen’. Of: ‘in de pauze praat ik graag over mijn kleinkind’. Iedere deelnemer voor wie dat geldt, ook al staat dat niet op zijn wisbordje, gaat staan. De anderen blijven zitten.
  • punt 6: De vorige stap herhalen we een aantal keer met steeds andere uitspraken. Er is ruimte om kort op elkaar te reageren, mits je de vaart er voldoende in houdt.

Deze 2e  variant kan met een kleine aanpassing ook hybride of online.

Coronaproof variant 3 – hybride

Check-in interviews met zichtbare overeenkomsten

Bij een hybride variant koppel je de online aanwezigen ieder aan een fysiek aanwezige. Ze kunnen elkaar bijvoorbeeld even (video-)bellen of – indien de fysiek aanwezigen ook ingelogd zijn – samen in een breakout room voor het interview.

In plaats van het noteren op wisbordjes, laat je hen bijvoorbeeld noteren in de chat, op een padlet, in een mailtje of appje aan jou, in een gezamenlijk word-document, of op een briefje dat ze voor de camera houden.

In plaats van staan/zitten doen de online aanwezigen hun camera aan of uit. De fysiek aanwezigen kunnen gewoon gaan staan uiteraard.

Coronaproof variant 4 – online

Check-in interviews met zichtbare overeenkomsten

Bij een volledig online variant plaats je de deelnemers t.b.v. het interview 2 aan 2 in breakout rooms (ZOOM) of aparte vergaderruimtes (Teams). Bij het plenaire deel doen de deelnemers hun camera aan of uit i.p.v. staan/zitten.

Werk je in ZOOM? Dan kun je de deelnemers ook vragen om hun schermnaam te veranderen in het antwoord op de vraag. Je stelt dan bijvoorbeeld eerst vraag 1 – welk vak of welke cursus geef je? – en laat hen hun schermnaam wijzigen in dat vak of die cursus. Je bekijkt met elkaar de overeenkomsten en de verschillen, en stelt vervolgens de 2e vraag (programma-onderdeel). Op deze manier kun je de 4 vragen vrij snel doorlopen. Let op: dit kan alleen met korte antwoorden, ongeveer de lengte van een voor- en achternaam. Daardoor dwingt het de deelnemers ook om zich te beperken tot de kern.

Tot slot

Die wisbordjes bleken trouwens wel een uitkomst, ondanks het feit dat de deelnemers deze niet allemaal van elkaar konden zien. In het volgende blogartikel schrijf ik daar meer over met natuurlijk weer een aantal concrete ideeën.

Wat zijn jouw ervaringen met online, hybride en coronaproof offline werkvormen? Veel trainers zijn nu toch een beetje zelf het wiel aan het uitvinden. Door jouw bevindingen hieronder te delen, kun je jouw wiel doorgeven aan andere trainers. Mooi toch? Dankjewel alvast voor je bijdrage.

Aanstaande dinsdag (8 juni 2021) is er van 12u tot 13u een gratis webinar over werkvormen die werken. Heb je zin en tijd om aan te sluiten voor een uurtje inspiratie? Meld je dan hier aan. Je bent van harte welkom.

Een gedachte over “1 kennismakingswerkvorm en 4 coronaproof varianten, ken jij ze al?

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s